júl 8, 2021
Halder expander a versenytechnikában
A Formula Student egy, az Egyesült Államokból indult 40 éves múltra visszatekintő egyetemi és főiskolai csapatok számára megrendezett versenysorozat. A csapatok saját építésű autóikkal vesznek részt különböző dinamikus és statikus versenyszámokban. A statikus teszteken a résztvevő csapatok üzleti terveit, műszaki tervezését és költségszámolásait vetik össze, míg a dinamikus teszteken már a versenyautók teljesítménye kapja a fő szerepet.
A versenyeken külön versenyszámban vizsgálják az autók gyorsulási és fékezési képességeit. A győri Arrabona Racing Team (ART) Formula Student csapata saját maga által tervezett 4 dugattyús féknyerget épített, melynek méretezését, szimulációit és gyártását, partnereikkel közösen végzik. A csapat támogatói különböző módokon működnek együtt a versenyzőkkel. Van, aki tevékenységével és van, aki eszközökkel segíti a csapat munkáját.
Végeselem analízis
A féknyergek feladata összetett. Miközben a lehető legkisebb tömegűnek kell lenniük, fel kell tudniuk venni a fékezéskor ébredő erőket és el kell vezetniük a féknyomást a beépített dugattyúkhoz. Ez utóbbihoz a nyeregben több segédfurat kialakítására is szükség van, melyek szabad végeinek lezárása expanderekkel történik.
A német Erwin Halder tömítő dugói, közismertebb nevükön expanderek, a levegő vagy hidraulika furatok egyszerű és biztonságos lezárására szolgálnak. Az előírásnak megfelelő furatba behelyezve, a bennük lévő acélgolyót bepréselve, az expanderek recézett háza oly mértékben nekifeszül a furat falának, hogy ellenáll akár a 450 bar-os nyomásnak is. Elérhetőek többféle méretben Ø3-22 mm és anyagminőségben. Az ART a Halder expanderek rozsdamentes kivitelét választotta a 2021-es versenyautójához.
Minimális súly, maximális teljesítmény
Az ART által készített fékrendszer 120 bar-os féknyomásra lett méretezve, melyet várhatóan csak a fékteszten használnak ki maximálisan. A többi versenyszámban ennek töredékére lesz csak szükségük. A megfelelő fékhatás és a pilóta fékérzetének szempontjából is törekedtek a lehető legnagyobb, de még beépíthető féktárcsák kiválasztására. A két első féknyereg, így a 198 mm-es tárcsákhoz kapcsolódik. Érdekesség, hogy az összeépített, dugattyúkkal és tömítésekkel ellátott féknyereg össztömege csupán 410 g, melyből a benne levő 3 db expander alig 1 g-ot tesz ki.
Cégünk az Erwin Halder cég hivatalos magyar partnere biztosította az ART számára az expandereket, valamint a szereléshez szükséges további eszközöket, a műszaki támogatás mellett. A GIMEX az expandereket évtizedek óta használja különböző hidraulikus készülékek, hidraulikus vezérlőtömbök és különböző speciális feladatok szabad furatvégeinek biztonságos lezárására. Az expanderek használatával jelentős hely spórolható meg, mivel nem kell például egy menetes zárócsavar esetén a menetkialakítást és a szükséges tömítő felületet kialakítani.
További sok sikert kívánunk az Arrabona Racing Team csapatának!
Mátai Balázs
projektmérnök
>> Tovább a gép-és készülékelemek termékoldalára!