jún 15, 2022
Megmunkálás oldali ütköztetés esztergán? A GIMEX termékeivel megvalósítható!
Hagyományos megoldás, hogy az esztergálandó alkatrészt berakáskor, akár a tokmányra szerelt ütközőn, akár a pofán megütköztetjük. Az ütköztetett felület bázisként szolgál az alkatrész többi méretének kialakításához, ezzel a megoldással pedig garantálható a sorozatgyártott alkatrészek kis méretszórása. Előfordulhat ugyanakkor, hogy a bázis felület nem a tokmányunk irányába áll, a fixen felszerelt ütköző akadályozná a munkadarab berakását. A GIMEX termékeivel készíthető olyan megfogás, amellyel az ilyen alkatrészek egy berakó-előpozícionáló egység segítségével gyárthatóvá válnak.
Az előpozícionáló működése
A megoldás működési elve, hogy a nyers munkadarabot egy segédszerszámba helyezzük, a bázis felületen felütköztetve, bepozícionálva. Így a berakó szerszámot a tokmányra „szerelve” a munkadarab a megfogáshoz megfelelő pozícióba kerül.
Az előpozícionáló egység a súlycsökkentés végett alumíniumból készül, így az egész egység súlya kb. 2,5 kg. A munkadarab kiesését Halder golyós nyomótagok akadályozzák meg.
A tokmány
A HAINBUCH SPANNTOP nova Kombi patronos tokmánya ideális választás a munkadarab megszorítására. Az egyedi kialakítású patron lehetővé teszi a segédszerszám hozzáférését. A radiális központozást szintén a tokmány biztosítja. Fontos, hogy a tokmány hátrahúzás nélküli, Axfix kivitel legyen, ellenkező esetben szorításkor tengely irányban elmozdítaná a darabot.
A tokmány fix ütközőjére szerelt nyomóelem biztosítja, hogy szorítás előtt a munkadarab biztosan felfeküdjön a segédszerszám bázissíkjára.
A segédszerszám gyors fel és leszerelése
Sorozatgyártáshoz kiemelkedő fontoságú, hogy a segédszerszám fel és leszerelése ne vegyen komolyabb időt igénybe. Ehhez a STARK.basic nullpontrendszere kínálja a megfelelő megoldást. A gyorscsere rendszer segítségével pár másodperc alatt fel és le csatlakoztatható a segédszerszám, miközben az eszköz ismétlési pontossága 0,01 mm alatt marad. A nullpontrendszer fix csapjai a tokmányra szerelt karimán kerültek elhelyezésre. A pneumatikus működtető egység pedig a segédszerszámba került beépítésre. Az eszköz oldása lábpedál segítségével történik.
Mátai Balázs
projektmérnök