okt 31, 2024
Fogaskerékszivattyúk karbantartása
A fogaskerékszivattyúk viszonylag egyszerű felépítésűek, ezért kedvező áron tudunk, tág határokban hidraulika folyadékot szállítani és magas nyomást előállítani az ilyen egységekkel. Ennek ellenére sokszor tapasztaljuk, hogy a minimális karbantartást sem kapják meg. Pedig, ha szakszerűen van beépítve csak néhány dologra kell odafigyelni a hosszú élettartam eléréshez.
A hosszú élettatamok a következők segítségével tudjuk elérni:
- megfelelő minőségű és viszkozitású olaj használata,
- az olaj hőmérséklete -10 és +80c° fok közé essen. (optimális üzemihőfok a 40-60c°),
- olaj szűrése szívó oldalon 90mikron szűrési finomsággal,
- olaj szűrése visszatérő ágban minimum 25 mikronos szűrési finomsággal.
Ezek lennének a hidraulikus közegre vonatkozó minimális feltételek, amelyek nem csak a szivattyú élettartamára vannak jótékony hatással, hanem az egész gép / berendezés, üzembiztos működésére.
Az üzemeltetés közben lényeges pontok:
- maximális nyomás beállítása (biztonsági nyomás határolás)
- maximális és minimális fordulatszám betartása
- mindig legyen olaj a szivattyúban (száraz járatás kerülése)
Már ezek betartásával rengeteget tettünk az üzembiztos hosszú működés érdekében. Természetesen ennél többet is tehetünk, de ezeket a lehetőségeket már az adott géphez feladathoz kell igazítani.
A videón egy fogaskerékszivattyú szétszerelése és szemrevételezés utáni összeállítása látható. Az egységet szennyezett közeggel használták, illetve az aszimmetrikus kopás magas nyomást-nyomáscsúcsokat feltételez a használat közben. (nem rendelkeztünk információval a használat módjáról, csak a szivattyút kaptuk vizsgálatra)
A GIMEX-Hidraulikánál ezért javasoljuk minden partnerünknek, helyezzenek hangsúlyt a karbantartásra, különös tekintettel a szűrésre és olajminőségre. Sok problémamentes üzemóra a jutalma annak, aki erre odafigyel.
Szántó Norbert
műszaki tanácsadó